Roos en Tom klassikaal

Groep 1 en 2
6-8 bijeenkomsten
Op School
“Ik heb geleerd hoe ik fijn samen kan spelen.”

Voor welke klassen is de training Roos en Tom?

Voor klassen waarin leerlingen zitten die:

• Moeite hebben met basale sociale vaardigheden, zoals oogcontact maken.
  • Last hebben met verlegenheid, of handig zijn bij het leggen van nieuwe contacten.
  • Last hebben van het zich niet durven verweren.
  • Regelmatig verzeild raken in ruzies of vechtpartijen (ongeremd gedrag).
  • Graag vriendjes willen krijgen (en houden).

Hoe?

In de klassikale bijeenkomsten leren de kinderen op een speelse manier allerlei sociale vaardigheden. Leerlingen leren al deze dingen door erover te praten en ermee te oefenen tijdens de bijeenkomsten, door onder andere rollenspellen en oefeningen in de klas.

Welke thema’s?

In de trainingen wordt er aandacht besteed aan de volgende vaardigheden:

• Oogcontact maken.
  • Luisteren naar elkaar.
  • Hoe stel je een vraag.
  • Herkennen van emoties bij jezelf en bij de ander.
  • Samen spelen is geven en nemen.
  • Bij samen spelen zonder (spel)regels.
  • Omgaan met plagen en pesten.
  • Complimenten geven en ontvangen.
  • “Nee” durven zeggen en accepteren.
  • “Sorry”zeggen.

Hoe vaak?

Voordat de training gaat starten heeft de leerkracht en de intern begeleider een aanmeldgesprek met de trainer(s). Hierin bespreken we de wederzijdse verwachtingen, maken we afspraken en stellen we klassendoelen op. De training zelf duurt 4-6 bijeenkomsten, afhankelijk van de hulpvraag is er een basisaanbod en kunnen er een aantal thema’s toegevoegd worden. De bijeenkomsten duren á 30-45 minuten. Tussendoor zullen er korte contactmomenten zijn tussen trainer en leerkracht. Na de training sluiten we af met een eindgesprek om de training te evalueren.

Waar?

Op de school van de leerlingen.

Een klas aanmelden? Neem dan contact op met de trainer uit de wijk of met secretariaat van Oké op school, secretariaat@okeopschool.nl.

De lessen worden kosteloos aangeboden. Dit project wordt gefinancierd door de gemeente Almere in het kader van preventie.

Download hier de factsheet van Roos & Tom.