Sociale Vaardigheidstraining (SOVA)

Leerlingen vo
10 Bijeenkomsten
School in de buurt
“Ik kan feedback geven en ontvangen.”

Voor wie is de Sociale vaardigheidstraining?

De training in sociale vaardigheden is er voor leerlingen die vaardiger willen worden in de omgang met anderen.

Hoe?

In de training, die deelnemers samen met een groepje leerlingen van verschillende scholen en met dezelfde zorgen volgt, behandelen we iedere week een ander thema. Door groepsgesprekken, oefeningen, rollenspellen en feedback geven we elkaar inzicht in het effect van verschillend gedrag en leren we verschillende manieren van reageren aan.

Welke thema’s?

Iedere groep is anders. We proberen de training zo veel mogelijk aan te laten sluiten bij de leerdoelen van de groep. Om je een beeld te geven volgt hier een aantal onderwerpen die binnen deze training aan de orde komen:

• Jezelf voorstellen in een groep
  • Hoe kom over op een ander?
  • Drie manieren van reageren (agressief, verlegen, aanpakken)
  • Gedachten, gevoelens, gedrag, gevolg
  • Een praatje maken met een onbekende
  • Meedoen met een groep/weerstand bieden tegen groepsdruk
  • Een eigen mening geven
  • Opkomen voor jezelf
  • Pesten en gepest worden
  • Rekening houden met een ander
  • Samenwerken.

Hoe vaak?

Voordat de deelnemer gaat starten wordt hij/zij samen met ouder(s)/verzorger(s) uitgenodigd voor een individueel intakegesprek. Hierin bespreken we de motivatie van de deelnemer om deel te nemen aan de training en de doelen waar de jongere aan zou willen werken.

De training zelf duurt 8 tot 10 groepsbijeenkomsten.

Na de training sluiten we af met een individueel eindgesprek waarbij ook ouder(s)/verzorger(s) worden uitgenodigd. Als de jongere het prettig vindt is ook de mentor welkom. In dit eindgesprek bespreken we wat er is geleerd.

Waar?

De exacte locatie delen wij tijdens het intakegesprek.

Een leerling aanmelden? Vul een aanmeldformulier in of neem contact op met het secretariaat voorlichtingen via (088) 178 7362 of secretariaat@okeopschool.nl. Let op: leerlingen kunnen alleen aangemeld worden door de school of jeugdverpleegkundige van de JGZ.

De lessen worden kosteloos aangeboden. Dit project wordt gefinancierd door de gemeente Almere in het kader van preventie.

Download Factsheet SOVA (VO)